بندر مورد مناقشه میان عراق و کویت

گفتگوها بر سر ساخت یک بندر مورد مناقشه میان عراق و کویت ادامه دارد

وزارت امور خارجه کویت روز سه شنبه از برقراری گفتگوها میان یک هیئت فنی عراقی با مسئولان کویت درباره بندری در دست ساخت در یکی از مناطق شمالی خلیج فارس که عراق به ساخت آن اعتراض دارد، خبر داد. این وزارت خانه در بیانیه ای که خبرگزاری رسمی کویتی «کونا» آن را بازتاب داد، افزود کویتی ها در این گفتگو، توضیحات کاملی در مورد بندر «مبارک الکبیر» و تاثیرات ساخت آن بر ترافیک دریایی در خور عبدالله، بخشی از آبهای خلیج فارس که در داخل خشکی پیش رفته است، ارائه کردند. خور عبدالله در واقع آبهای ساحلی کویت و عراق را از یکدیگر جدا می کند و در حاشیه جزیره بوبیان که این بندر در آن ساخته می شود قرار دارد.


این آبراه به بندر ام قصر و دیگر بنادر کوچک عراق منتهی می شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از کویت، یک هیئت عراقی روز دوشنبه از بندر در حال ساخت مبارک الکبیر در یکصد کیلومتری شمال پایتخت کویت بازدید کرد و قرار است با تنی چند از مسئولان فنی این طرح و نمایندگان یک سازمان محیط زیست محلی نیز دیدار کند. طرح ساخت بندر مبارک الکبیر که از سال دو هزار و هفت کارهای اجرایی آن آغاز شد، خشم دولت عراق را برانگیخته است.


عراق معتقد است با ساخته شدن این بندر، دسترسی این کشور به آبهای خلیج فارس دشوار می شود و این در حالی است که خلیج فارس، مهم ترین شاهراه نقل و انتقال نفت عراق به دیگر نقاط جهان محسوب می شود.


مقامات کویت هم این اتهامات و نگرانی های عراق را رد می کنند.

منبع:  واحد مرکزی خبر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا